Otizmli Çocukların Eğitim Hakkının Engellenmesine İlişkin Basın Duyurusu

Kamu Denetçiliği Kurumu, idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla görevlidir.

Kamu Denetçiliği Kurumu, her bireyin insan olmaktan kaynaklanan haklarının korunması ve geliştirmesi ile yetkilendirilmiş olup; bireylerin eğitim alma haklarının güvence altına alınması konusunda çalışmalar yürütmektedir.

Anayasanın devletin nitelikleri arasında belirtilen sosyal devlet ilkesinin gereği olarak devlet; toplumdaki özel gereksinime ihtiyacı olan bireyleri gözeterek gerçek eşitliği, bu bağlamda sosyal adaleti ve toplumsal dengeyi sağlamakla yükümlüdür. Gerek uluslararası sözleşmelerle gerekse 5395 ve 5378 sayılı Kanunlar gereği, özel gereksinimi olan çocukların eğitim haklarının hiçbir gerekçeyle sınırlandırılamayacağı, diğer çocuklarla bütünleştirilmiş ortamlarda ve eşit şartlarda eğitim almalarının esas olduğu düzenlenmiştir.

07.11.2019 tarihinde basında yayınlanan otizmli öğrencilere yönelik ayrımcılık, toplumsal psikolojik şiddet içeren ve kamuoyu vicdanını derinden etkilemiş olan, çocuk haklarını ve otizmli öğrencilerin eğitim haklarını açıkça ihlal eden olay, Ombudsmanlık Kurumu tarafından kınanmaktadır.

Konuyla ilgili yetkili idarelerce ivedilikle gerekli önlemlerin alınarak öncelikle çocukların eğitime devamlarının sağlanması; ailelere yönelik farkındalık ve zihniyet dönüşümünü hedefleyen çalışmaların etkinleştirilmesi beklenmektedir.

Toplumun tüm kesimlerinin özel gereksinimi olan bireylere yönelik olumsuz tutum ve davranışlarının ortadan kaldırılması, bu alandaki hak ihlallerinin önüne geçilerek toplumsal uzlaşıya katkı sağlanması, toplumda özel gereksinimli bireylere ve özellikle çocuklara insan haklarına saygılı bir yaşam kalitesi standardının sunulması, güvenli ve fırsat eşitliği temelinde tüm ihtiyaçlarının karşılanabildiği bir eğitim sisteminin oluşturulması önerilmektedir.